Bursa trenuletelor electrice

Anunturi vanzare - cumparare si schimburi in domeniul modelismului feroviar. Portal catre principalele magazine si forumuri de specialitate.

Ultimele subiecte

» Vand locomotiva Br89 DRG
Vin Mai 27, 2016 11:38 pm Scris de iuliu

» Vand platforma cu cabina de franar DRG
Mar Mai 10, 2016 10:15 pm Scris de iuliu

» Vand Set Tolvas "Duo" RENFE
Lun Apr 11, 2016 8:49 am Scris de iuliu

» Vagoane calatori CFR
Lun Feb 29, 2016 3:10 am Scris de endo_ro

» Vand 3 seturi CFR la scara HO.
Lun Feb 29, 2016 12:37 am Scris de CEZARROBERT

» vand vagoane cfr ho
Lun Feb 29, 2016 12:36 am Scris de CEZARROBERT

» Vand drezina Robel
Lun Noi 23, 2015 3:20 am Scris de endo_ro

» vand placa turnanta
Mar Mai 05, 2015 8:00 am Scris de newoutlander

» Locomotiva NS 1102 ROCO
Sam Mar 28, 2015 8:26 am Scris de Zimbrul

Forumul caiferate21

Forumul lokomotiv


Hobbymag

Hobbymag.ro

Trains Addicted

Trains Addicted

Trenulete info

Recomandari

         Jucarii.com.ro

Modelexpert.ro

         modelexpert.ro

Trenulete de vis

Magazin HGD


trenulet.ro

Diverse


Digitalizare BR39 Fleischmann

Distribuiţi
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:47 am

Datorită acestui forum, am reușit să aduc la căile mele ferate o foarte frumoasă locomotivă cu abur BR39 Fleischmann (mulţumesc, Shwan ). Am ales versiunea veche nr.art.4139/4812, deoarece versiunea nouă are roțile dințate plasate pe roțile din stânga ale tenderului, perfect vizibile printre spițele fine ale acestora. În plus, parcă mai mult îmi plac farurile în formă de felinar decât cele montate direct în tabla din fața locomotivei. Mai îmi place la această versiune acea conductă (sau ce o mai fi) care înconjoară ușa camerei de fum, care lipsește la versiunea nouă. Practic, pentru mine această locomotivă este excelent realizată și sunt foarte încântat de achiziție
Totuși, ea nu este digitală și nici nu este dotată cu o interfață adecvată, dar asta nu constituie o problemă fiindcă nu sunt nici la prima și, cu siguranță, nici la ultima operațiune de acest fel . O foarte prețioasă mână de ajutor este constituită de acest site, care se referă la... exact 39.103, adică o soră geamănă a locomotivei mele, deci am front de lucru
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:51 am

Diverse faze ale demontării...

Toate acestea sunt necesare pentru a se ajunge la plăcuţele de cablaj imprimat în vederea modificării pe-ici-pe-colea.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:52 am

Iată aici o primă modificare:

Am întrerupt traseul care conectează grupul paralel bec-suport_generator_fum la roțile din dreapta, șasiul locomotivei fiind conectat din construcție la roțile din stânga. Traseul care a rămas intact duce la viitoarea conexiune a firului alb.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:53 am

Ia să ne ocupăm un pic și de tender.

În stânga și în dreapta există câte o plăcuță de cablaj care transportă curentul spre motor, spre locomotivă și spre becul care luminează farurile din spate. Deoarece aceste plăcuțe, așa cum sunt ele, conectează totul direct la roți, urmează și aici niște modificări.
Aici am separat niște trasee...

... iar pe cealaltă plăcuță am dat jos pastila de seleniu care juca rolul de diodă redresoare pentru becul din spate, după care am lipit conectorul direct la traseul respectiv. Tot de acolo am demontat și bobina de deparazitare, realizând astfel și separarea completă a motorului de restul instalației electrice.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:55 am

Astfel conexiunile spre tender se complică, datorită celor 3rei fire suplimentare: galben spre bec, respectiv orange și gri pentru motor. Urmează faza cea mai "distractivă": trecerea acestor fire suplimentare prin piesa de cuplare a tenderului
Am dorit inițial să fac o interfață digitală, adăpostită în cazanul locomotivei, deci am reușit să strecor un fir orange și unul gri, foarte subțiiiiiri...

... da'prea scuuurteeee
În celebrul stil "acri-s strugurii" m-am răzgândit cu privire la interfața digitală, fiindcă și așa locul este limitat (da, sigur ), așa că m-am gândit să trec prin cuplă înseși firele decodorului. Am lipit capătul firului gri al decodorului la firul gri subțiiiire și... l-am tras prin cuplă

Dar, conform celebrei ziceri cu ulciorul care nu merge de multe ori la apă, manevra NU mi-a mai reușit cu firul orange
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:56 am

Astfel că am luat frumos un mănunchi de fire rămase de la primul meu decodor LenzGold, pe care le-am putut trece prin cuplă, totuși nu chiar atât de ușor ca firele inițiale

Apoi am reasamblat tenderul, cu cuplă cu tot, urmând să fac conexiunile la decodor. Cu ajutorul a 3rei tubulețe termocontractibile, cele 3rei lipituri de pe firele decodorului vor fi izolate:

Nu am mai pozat faza respectivă și nici lipirea firelor de alimentare (roșu și negru) și la placa principală a locomotivei, alături de firul alb.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:58 am

După realizarea tuturor conexiunilor, locomotiva demontată a luat din nou loc pe roller-tester. În noul sistem digital, motorul a funcționat corect încă de la prima încercare, dar luminile... nu! Shocked
Decodorul ales fiind un train-O-matic , am accesat rapid CV30, cel care spune dacă există vreo problemă. După cum mă și așteptam , am citit valoarea 2, adică scurtcircuit pe ieșirile de lumini și auxiliare. Repede am găsit scurtcircuitul, care fusese cauzat de lestul din tender care atingea ghearele de fixare ale conectorului pentru bec, și l-am remediat cu un pătrățel de bandă izolatoare. După repornire, luminile au funcționat normal, în concordanță cu sensul de deplasare

Iată aici conexiunile decodorului la instalația electrică:

Acum totul funcționează normal, dar nu m-am grăbit să închid locomotiva fiindcă mai am ceva important de făcut. Oare... ce anume?
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 12:59 am

Oare a ce arată această imagine?

De parcă n-ați bănui...
Totuși, înainte ca unii sau alții să sară în sus speriați de ideea celebrelor mele lumini bicolore, vă spun EU că această locomotivă nu va beneficia de această facilitate din cauza ghidurilor de lumină care nu prea pot fi separate. Faza frumoasă este că, datorită noilor conexiuni, voi putea să separ soclul generatorului-de-fum de lumina din față, deci viitorul generator de fum va putea fi comandat de funcția care va fi alocată firului verde, independent de lumini
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:02 am

Lumina sursei LED trebuie să bată în jos, spre ghidurile de lumină ale farurilor laterale, şi înainte, spre ghidul de lumină al farului central. Astfel, am montat două LED-uri warmwhite în unghi drept, cu o rezistenţă SMD de 1k în serie:

Conform bunului meu obicei, am marcat cu albastru catozii şi cu roşu anozii. Scuzaţi "calitatea" lipiturilor; deşi nu vreau să recunosc, se pare că se apropie din ce în ce mai mult momentul în care voi avea nevoie de ochelari pentru aproape
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:03 am

Unul din obiectivele mele fiind comanda generatorului de fum independent de lumini, am re-refăcut conexiunile decodorului la placa de bază a locomotivei:

La traseul care merge până în faţă, la soclul generatorului de fum, am adus firul verde, iar la traseul vecin am adus firul alb.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:04 am

Eeeeei, dar cum rezolvăm noi conexiunile electrice?

Deoarece grupul nou creat trebuie să stea cam în locul beculeţului, mi-a venit o idee năstruşnică: un tubuleţ de cupru care să imite dulia beculeţului, lipit pe anodul LED-ului orizontal!

Acest tubuleţ de cupru asigură atât poziţionarea corectă a grupului de LED-uri, cât şi contactul electric al primului anod la şasiul locomotivei, considerat de referinţă dpdv electric.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:05 am

Primele probe de funcţionare arată bine, aşa că am început să montez la loc componentele locomotivei

După cum se observă, Fleischmann a rezolvat foarte elegant "păstrarea" luminii numai în ghiduri
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:07 am

Cu atâta migăleală la lumini, bineînţeles că am uitat să plasez pe decodor "hăinuţa" termocontractibilă , aşa că am făcut această operaţiune direct la faţa locului, ceea ce NU vă recomand. Din fericire, restul locomotivei a scăpat neatins

Toate fiind la locurile lor (oare?!), am asamblat locomotiva
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:09 am

Voi chiar credeţi că totul s-a încheiat cu bine? Think again...
Noile LED-uri nu au încăput complet în locaşul beculeţului, aşa că ghidul de lumină al farului central se împiedica în ele şi nu lăsa cazanul să se aşeze pe şasiu. După o grămadă mare de peripeţii şi de idei năstruşnice de "convingere", cu greu am reuşit să asamblez complet locomotiva şi să fac poza de mai sus.
Încântat nevoie mare, am ridicat locomotiva de pe roller-tester şi am plasat-o pe ovalul de linii ferate instalat între timp în camera mare, cunoscut fiind sub denumirea de versiune restrânsă a Căilor Ferate "La Ursu". Stupoare!!! Lumina din faţă a început să clipească zdravăn şi aleatoriu, ceea ce nu poate să însemne altceva decât... contact prost
Ce se întâmplase? Tentativele mele de forţare a aşezării cazanului pe şasiu apăsaseră cam zdravăn LED-urile în locaş, ceea ce a dus la deformarea tubuleţului de cupru, pierzându-se astfel atât aşezarea stabilă, cât şi contactul electric. Toate tentativele mele de arcuire şi repoziţionare s-au soldat cu eşecuri şi chiar cu desprinderea lipiturilor. Am încercat chiar să construiesc un alt tubuleţ de cupru mai lung, dar nici cu acesta n-am obţinut rezultate mai bune. Am căutat alte idei de fixare, dar nici acestea n-au fost OK. Într-un târziu, după câteva ore bune de încercări din cele mai diverse, am abandonat lupta cu LED-urile şi am repus în drepturi beculeţul original
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:09 am

Să nu care cumva să aveţi impresia că am scăpat numai cu atâta!
După atâtea demontări şi remontări, care sunt EXTREM de dificile , nu am mai observat că firul suplimentar spre luminile din faţă era călcat de piesele şasiului, ceea ce a început să-mi cauzeze nişte scurtcircuite de toată frumuseţea ! Noroc că decodorul train-O-matic are protecţiile foarte eficiente , altfel era demult prăjit.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:10 am

La o oră foarte târzie din noapte, subsemnatul încă mai lucra la simpatica locomotivă. După ce am re-re-re-re-verificat aşezarea buclucaşului fir suplimentar, reorientat astfel încât să evite zonele problematice (ceea ce este aproape imposibil ), am reuşit într-un final să asamblez locomotiva. În sfârşit, după un weekend întreg de lucru, mult-încercata BeRe39 Fleischmann a reuşit să facă primele ei ture oficiale în calitate de locomotivă digitală cu drepturi depline
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:16 am

În lumina blândă şi jucăuşă a dimineţii, cu o cafeluţă bună lângă mine, pot să vă amintesc una din celebrele reguli ale nu-mai-puţin-celebrului Murphy:

"Un obiect perfect este acela care ar mai avea nevoie de încă vreo câteva mici corecţii pe care, dacă le faci, rişti să-l distrugi complet şi iremediabil"

Eu mai îndulcesc un pic această zicere, în sensul că efectuarea respectivelor mici corecţii implică o cantitate enormă de muncă
Această versiune a BeRii39 Fleischmann este o adevărată bijuterie, în cadrul căreia s-a utilizat la maximum spaţiul disponibil pentru ascunderea TUTUROR conexiunilor electrice şi a elementelor mecanice care nu există în realitate, gen roţi dinţate etc. De aceea, modificările ulterioare devin foarte dificil de executat, după cum s-a şi văzut în acest subiect
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:45 am

Credeați că aventurile năzdrăvanei BeRi39 s-au încheiat?! Neeeeh
Toate bune și frumoase, până într-o zi când... au început problemele...
Locomotiva a început să se tot oprească din timp în timp pentru vreo 2-3 secunde cu luminile stinse, după care singură își aprindea luminile și pornea frumos de pe loc. Această figură se repeta după vreo tură-două, uneori chiar și mai repede, mai ales de la viteza 14 în sus. Ce să fie, ce să fie?
Mi s-a părut că recunosc comportamentul protecției la scurtcircuit pe ieșirile motorului, deci am demontat locomotiva și tenderul încă o dată și am verificat și răs-verificat firele orange și gri, pe care le-am găsit în bună ordine. Studiind mai atent motorul, am observat că pe bornele sale era lipit un condensator ceramic tubular pe care nu-l remarcasem , așa că l-am demontat de acolo. La reluarea testelor, comportamentul nu s-a îmbunătățit deloc
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:47 am

M-am gândit că n-ar fi exclus ca decodorul să se sperie de spike-urile de tensiune poate prea puternice date de motorul cu 5inci poli și nu-prea-modern al BeRii39, dar mi-am amintit de motorul cu 3rei poli vechi-antic-și-de-demult al electricei E69 cu care decodorul s-a descurcat admirabil. Totuși, ca să fiu eu mai liniștit, am luat la puricat locomotiva BR17 Fleischmann, digitală, care (credeam eu că) are cu un tender identic cu cel al BeRii39. Iată ce am găsit (sus BR39, jos BR17):

HOPA!!! Motoarele NU sunt identice!!! Shocked
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:48 am

Astfel arată BeRea17 în interior:

Se remarcă difuzorul, decodorul cu sunet și interfața digitală. Cu toate că am observat un mic condensator pe bornele motorului, nu am găsit nicăieri vreo bobină în serie cu acesta. Hmmm...
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:48 am

Parafrazându-l pe nemuritorul Caragiale, eu tot cu gândul la cele două tendere aproape identice, ce-mi dă-n gând ideea?! Ia să inversăm noi cele două tendere ale onorabilelor locomotive, că nu strică ! După această manevră ambele locomotive au funcționat impecabil, BeRea39 pe roller-tester și BeRea17 pe căile ferate
La un moment dat chiar m-am gândit la inversarea permanentă a celor două motoare, cu șasiuri cu tot, daaaaar totuși nu mi-a convenit fiindcă orice decodor trebuie să se descurce cu orice motor, deci decodorul tOm trebuie să se împace cu motorul de concepție mai veche din BeRea39. Chiar așa, ce m-aș fi făcut dacă la căile mele ferate n-ar fi existat BeRea17?!? Așa că am restituit fiecărei locomotive motorul propriu și am revenit la testări.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:51 am

Eeeeei, dar ce unealtă simpatică stătea pitită în decodorul tOm, fără să aibă gură să-mi spună că e acolo?
Indicatorul de probleme, alias CV30!
Uitasem de el (uita-ne-ar pe toți necazurile ), așa că l-am pus la lucru. După reunirea BeRii39 cu motorul ei, manifestările sus-menționate au reapărut. Dar de data aceasta eu eram pregătit, în sensul că scrisesem CV30 = 0 și abia așteptam să apară problemele, ca să citesc după aceea valoarea din acel registru. După ce s-a manifestat "simpatica" oprire/repornire, am citit CV30. Ce valoare credeți că am găsit? 1, adică scurtcircuit pe motor? Neeeeeh! Am găsit 4, adică... supraîncălzire!!! Shocked
Oh come on, de unde supraîncălzire, când decodorul nu era decât călduț?!?
Am pornit din nou motorul BeRii39, aflată pe roller-tester, și cu degetele i-am frânat volantul și chiar am reușit să-l opresc. Motorul a început să vibreze puternic, dar nu s-a declanșat nicio protecție, el reluându-și funcționarea normală imediat după ce l-am eliberat. Deci am ajuns la concluzia că nici nu se punea problema de scurtcircuit sau de supracurent, ci doar că spikes-urile de tensiune date de motorul în funcțiune interferau cu ceva din decodor și-l determinau să declanșeze tocmai protecția termică.
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:54 am

Cum eliminăm noi spikes-urile de tensiune date de un motor DC în funcțiune?
Simplu, montăm la bornele sale un filtru "pi" LC

În acest caz am înghesuit filtrul LC în "compartimentul" decodorului, adică în cazanul locomotivei. Bobinele sunt înseriate pe firele orange și gri, iar condensatorul se află în paralel pe segmentele de fir care duc la motorul aflat în tender.
Comportamentul locomotivei s-a îmbunătățit simțitor , dar de opririle/repornirile sus-pomenite tot n-am scăpat
Sfătuindu-mă eu cu Gyuri (autorul decodorului tOm), ne-am dat seama că nu-i exclus ca toată tevatura să fi fost declanșată de... actualizarea softului din decodor la noua versiune de la vremea aceea!
Am reînscris în decodor versiunea anterioară de soft și... voila! Locomotiva și-a reluat funcționarea impecabilă cu care fuseserăm obișnuiți
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:55 am

Ca urmare a indicațiilor mele interminabile și uneori enervant de amănunțite , Gyuri a verificat cu multă atenție caracteristicile versiunii respective de soft, a corectat ceea ce era de corectat și mi-a trimis o versiune îmbunătățită, cu care năzdrăvana BR39 Fleischmann & decodor tOm funcționează perfect
avatar
mpursu

Mesaje : 77
Puncte : 95
Data de inscriere : 28/11/2011
Varsta : 52
Localizare : Oradea

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de mpursu la data de Vin Noi 23, 2012 1:57 am

Zilele trecute am avut ocazia să observ mai de aproape versiunea mai modernă a BeRii39 Fleischmann, pe care o pomenisem la începutul prezentului subiect. Pentru frumusețe, iată aici câteva poze de la întâlnirea dintre două versiuni de BR39:

Continut sponsorizat

Re: Digitalizare BR39 Fleischmann

Mesaj Scris de Continut sponsorizat


    Acum este: Sam Oct 21, 2017 4:24 am